ИЗУЧАЮТ НАЦИОНАЛЬНЫЕ ТРАДИЦИИ И ИСТОРИЮ (STUDYING NATIONAL TRADITIONS AND HISTORY)
[
]
12.03.2008, 21:33
Уже более двух лет существует при благотворительном центре "Хасед-Рахамим" в Минске общество глухих евреев Беларуси. Для его организации много сил приложила сурдопедагог Людмила Чертова, которой помогал лидер общества Игорь Крупкин и многие другие. При содействии руководства "Хэседа" и Израильского культурного центра, который активно помогает обществу, в Минске глухие встретили радушный прием и заботу, понимание своих проблем. Для минчан здесь постоянно проводятся интересные лекции с переводчиком, занятия психолога. А для лидеров еврейских орга¬низаций Беларуси (Гродно, Бобруйск и др.города) с 1997 года устраиваются семинары, приуроченные к проведению праздников. На них объясняется, методом показа, как проводится праздник, с чем связано его возникновение Очень интересно Прошел в октябре праздник Суккот, на котором мне удалось побы-вать благодаря приглашению белорусских друзей. Язык у нас один на всех - русский жестовый, а еврейских языков два - иврит и идиш, который еще немного помнят белорусские евреи, имеющие слух. Такие же общества дав-но действуют в Санкт-Петербурге и Москве. В частности, в Москве еще в 1993 году возникло, а три года спустя — зарегистрировано национальное еврейское объединение глухих ШЕКЕТ (Тишина) при Московском еврейском общинном доме. А.СЛАВИНА For over two years there exists the Jewish Society of the deaf in Belorus under the patronage of charity-center "Khassid-Ramakhim". To a large extent its exists thanks to the ef-forts of surdo-teacher Ludmila Chertova who has been assisted by the leader of the society, Igor Krupkin and many others. Suported by the authorities of the "Khassid" and of the Israel cultural center the Minsk the deaf enjoyed warm attention and felt kind understanding of their problems. Interesting lectures provided with interpretation are now conducted on a regular basis. One can also attend classes held by a psychologist. From 1997 on occasion of holidays workshops have been organized for the leaders of Jewish communities of Belorus (from Grodno, Bobruisk and other towns). The participants of these workshops are shown and explained the procedure and rites connected with the holiday. They are also told of its origin. Last September thanks to the invitation of Belorussian friends I had a chance to attend the holiday of Shukkot. Whereas we share one Russian sign language, there exist two Jewish languages: Yiddish and Hebrew (elderly hearing Jews remember a little of it). Similar societies have long been functioning in Moscow and St Petersburg. Thus in Moscow a local Jewish association of the deaf Sheket (Silence) was founded as early as in 1993 (it was registered three years later under the Mos-cow Jewish- Community House.) A. Slavina